Swedish Shopping Centre Directory requires Javascript to be enabled to be fully functional. Please visit enable-javascript.com for further instructions.

Svenska köpcentrum driver handeln framåt

HUI och NCSC släpper nu rapporten Svenska Köpcentrum som ger en heltäckande bild av den svenska köpcentrumbranschens utveckling under 2023. Rapporten baseras på data från Swedish Shopping Center Directory, SSCD, och sammanställer nyckeltal från samtliga svenska köpcentrum och handelsområden.

2023 var ett tufft år för detaljhandeln där höga energipriser, inflation och stigande räntor påverkade såväl konsumenter som handlare. Konsumenterna har detta till trots fortsatt att prioritera att besök till köpcentrum och handelsområden för att uträtta sina ärenden och tillväxten här har varit högre än den för detaljhandeln som stort.

Omsättningen i Sveriges köpcentrum och handelsområden växte med 4,2 procent i löpande priser och har nu passerat 2019 års omsättningsnivåer. Köpcentrumens omsättning växte med 4,6 procent i löpande priser under 2023. De branscher som dominerar i köpcentrum såsom beklädnad, restaurang och kommersiell service har drabbats mindre hårt av lågkonjunkturen vilket gett en starkare tillväxt än för riket som stort.

Lågkonjunkturen satte tydliga spår även i handelsområdena där dagligvaruhandelns stormarknads- och lågpriskoncept bidragit till en stark dagligvarutillväxt. Samtidigt består sällanköpsvaruhandeln i handelsområden till stor del består av hemmabranscherna bygg, möbler och hemelektronik vilka alla haft ett tufft år när konsumenterna hållit hårt i plånböckerna. Sammantaget växte ändå handelsområdena 3,9 procent.

Trots att 2023 var utmanande för hela branschen fortsatte konsumenterna att prioritera besök till köpcentrum och handelsområden, som fortsatt driver svensk detaljhandel” säger Kajsa Hernell, VD för NCSC

Michael Cronholm, COO på HUI fyller på.

Vi ser att prismedvetenheten har ökat markant, vilket har skapat tydliga trender i var olika inköp görs. Lågpriskoncept inom dagligvaruhandeln har drivit tillväxten i handelsområden, samtidigt som varumärken som Normal och Søstrene Grene fortsätter att stärka sin närvaro och tillväxt i köpcentrum.

För frågor eller mer information om kartläggningen:

Alice Gustafson, Detaljhandelsanalytiker, 073-707 40 34, alice.gustafson@hui.se

NCSC, Nordic Commercial Spaces & Communties, är medlemsföreningen för köpcentrum- och handelsbranschen i de nordiska länderna. NCSCs syfte är att på bransch-, företags- och individnivå bistå med relevanta verktyg för att utveckla den nordiska köpcentrum- och handelsmarknaden. www.ncscnordic.org

HUI erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se

SSCD, Swedish Shopping Center Directory, är en unik databas som omfattar information om Sveriges köpcentrum och handelsområden. Innehållet utgörs av uppgifter om omsättning, yta, ägare, förvaltning, antal besökare, hyresgästlistor och mycket mer. Vidare kartläggs planerade projekt avseende köpcentrum och handelsområden i allt från tidigt idéskede till invigning. Informationen presenteras i sökbara tabeller med filtreringsfunktioner, kartvy, jämförelsefunktion och topplistor. Med SSCD får användaren både en övergripande och detaljerad bild av Sveriges köpcentrumbestånd som kan användas för analys, benchmarking, omvärldsbevakning och utvärdering. För mer information, besök www.sscd.se


Vill du beställa Svenska Köpcentrum 2024?

Den mest kompletta beskrivningen av svenska köpcentrum och handelsområden.

HUI och NCSC släpper nu rapporten Svenska Köpcentrum som ger en heltäckande bild av den svenska köpcentrumbranschens utveckling under 2023. Rapporten baseras på data från SSCD och sammanställer nyckeltal från samtliga svenska köpcentrum och handelsområden.

Rapportens innehåll:

  • Inledning och översikt av köpcentrumbranschen
  • Köpcentrums omsättning, uthyrbara ytor & antal verksamheter*
  • Köpcentrums utveckling 2022-2023
  • Handelsområdens omsättning, uthyrbara ytor & antal verksamheter*
  • Handelsområdens utveckling 2022-2023
  • Utveckling per centrumtyp
  • Utveckling per region
  • Utveckling per bransch (dagligvaror, sällanköpsvaror, restaurang & kommersiell service)
  • Planerade och färdigställda projekt
  • Topplistor
  • Definitioner och nyckeltal


*All data presenteras på aggregerad nivå, för data avseende enskilda köpcentrum eller handelsområden se sscd.se.

Innehållsförteckning

Rapporten kan beställas på NCSC´s webbplats
caroline.lindberg@ncscnordic.org
kajsa.hernell@ncscnordic.org
08-6111142